В одному з поширених переказів
розповідається, що в часи гетьмана Мазепи тут вирубали ліси, щоб спостерігати
за наближенням татар до Гоголева. Звідси і назва – Плоске. Але в часи Мазепи
татари вже не загрожували ні Плоскому, ні Гоголеву. Плосківські ліси вирубані
значно раніше, спочатку на будівельний ліс, а пізніше, в часи Корецьких –
Аксаків, на дьоготь, смолу, поташ. У річечці Смолянці часто знаходили затонулі
дубові колоди. Напевне, цей ліс сплавляли водою на лісопильні Русанова, про які
згадує Павло Алепський у 1652р. За іншим варіантом переказу, в Гоголеві стояло
військо, яке розчищало місцевість від лісу. Очевидно, це слід козацького
заселення Плоского.
Дмитро
Гамалій наводить такі дані: « 1628 рік. Плоске на Руді, 4 убогих дими.» Та це
не перша згадка про Плоске. 1624р. Княжна Мар’яна Корецька судиться за
броварські грунти з монахами. У судових матеріалах згадується і Плоске.
Заселення Плоского датує і запис того ж 1624р.: княжна Корецька осадила людей
димерських на своїм грунті.
Саме
димерці-смолокури могли дати назву річці – Смолянка, що стала Плосківською
місцевою назвою річки Плоска Руда. Тут росли великі ліси і добували багато
соснової смоли.
У
польській люстрації 1628р. Докладно описуються кордони земель Остерського
замку, які проходили по річці Плоска Руда. Плоске було за межами замкових
земель і належало княжні Корецькій, та не тільки їй. Були тут і козацькі, і
церковні землі. Зображено Плоске і на карті Боплана, виданій у Амстердамі в
1662р., як поселення між Світильним і Гоголевом.
Назва
поселення чи урочища виникла раніше 1624р. За переказом, перші поселенці осіли
в урочищі Лешків. Лівий берег Смолянки, порослий лісом, належав родині
Рожиновських, а на правому березі поселилися люди і поставили церкву. Заселення
Плоского пов’язане не з Гоголевом чи Димеркою, а з стародавнім Світильним. Воно
могло входити в систему світильнівського сповіщення про небезпеку. На
світильнівськи зв’язки вказують і назви, пов’язані з назвою
старосвітильнівського городища, - Горовий хутір, назви вулиць Горораєвка,
Горовичовка, урочище Горові Лози, прізвища Гора, Нагорний.
У
часи, коли Гоголева фактично ще не існувало, вихідці з близького Світильного
заснували два Горових хутори – у Жердовій долині і на Плоскій Руді. Тут була
переправа через річку Плоска Руда на древній Басанській дорозі в напрямі від
київської до світильнівської переправи. У середні віки цей напрям змінився на
гоголівсько – русанівський.
Епітет
«плоска» є точним описом навколишньої місцевості. Місцевість не має навіть
невеликого підвищення чи хвилястого рельєфу. Вірогідніше, що назва села
пов’язана з гідронімом Плоска Руда. Назва цієї прикордонної річки Остерського
староства відома з початку 17 ст. Звідси і назва поселення на Плоскій Руді –
Плоске. Назва річки Руда – традиційна, хоч місцева традиція дає своє
трактування поняття руда-рудка: «переїхати рудку» - означає переїхати яму на
дорозі або долину чи канаву.
Чому
ж Руда стала Плоскою? Чи не тому, що була ця річка без чітко виражених берегів
– плоска річка без берегів? Першоосновою і гідроніма, і топоніма є назва
місцевості, урочища.
За
Хмельниччини, 1650р., Плоске переходить до володінь майбутнього гетьмана Виговського.
Очевидно, в 1658р. Плоске, як і всі околиці Гоголева, було розорене військами
Шереметьєва під час українсько-московської війни.
Після
падіння Виговського його землі переходять до Києво-Печерської лаври. Мабуть, це
були давні лаврські землі, можливо ще з княжих часів, бо невипадково в давнину
монахи судилися з княгинею Корецькою за ці землі. Плосківські землі належали і
Фролівському монастирю. Плоске пов’язують з іменем матері Івана Мазепи, яка
мала високий духовний стан.
Не
всі плосківські землі належали церкві. Частина їх була у власності
родини київських сотників Гудимів-Левковичів, які ведуть початки свого
дворянства з 1685 р. Засновник роду Петро Левкович мав у цих краях хутір Рудню
Левківську. Можливо, це Рудковий хутір, згадуваний у польській люстрації 1636р.
А вже в 1760-1762рр. Була у сотника Михайла Гудими у Плоскому винокурня, яка
мала 6 котлів і давала 1200 відер горілки га рік.
За
ревізією 1784 р., в козацькому Плоскому стояло 50 хат, у яких жили 262 душі.
Діяла в Плоскому і давня церква, бо в Київській академії ще в 1764 р. вчився
син священика з Плоского Лаврентій Мензеховський ( «превосходно изрядного
успеха» -рос.)
У
1858 р. тут уже 98 дворів, а 1897р. – 213 дворів і 1100
душ населення. Але розвиток села не такий бурхливий, як сусідніх сіл, бо
основні дороги того часу обійшли село. У 1885 – 1890 рр. переселилася в
Казахстан майже третина населення Плоского - 60
сімей. Чи виникло там друге Плоске, чи пам’ятають його жителі наше і своє
Плоске?
Перед
революцією землі на правому березі Смолянки
належать панам Барановському і Мацьку. В селі було 15 млинів і 3 олійниці. У
середньому на двір припадало по 3 десятини землі. Після революції земельний
наділ збільшено до 5 гектарів на двір. Такий переділ не мав принципового
революційного значення, бо проблема полягала не в кількості землі, а в
ефективності її використання і збуті продукції.
У
1929 р. в селі створюється ТСОЗ, а пізніше колгосп. 7 розкуркулених сімей
вислано навіки за Урал, «щоб не агітували і не шкодили суцільній
колективізації». Третє Плоске за Уралом їм не судилося створити.
Під
час війни Плоске було спалено, люди жили в землянках і «ліпках» - хатах з глини
та очерету.
У
Плоскому народився і жив Герой Радянського Союзу Іван Дяченко, який загинув при
форсуванні Дніпра. У селі і зараз живе його добра і славна родина.
Ще
зовсім недавно, в брежнєвські часи, селяни не мали великих достатків. У 1969 р.
в селі були 501 двір, 1640 чоловік населення і всього 60 телевізорів, 6
холодильників, 4 мотоцикли.
Та
в останні роки село розбудувалося. Місцеве господарство працювало стабільно.
Цей прогрес пов’язують з іменем місцевого жителя і багатолітнього керівника
місцевого господарства П. Волохи.
Плоске
має свої сільські кутки - Козлівка, Дорошівка,
Голопузівка, Горовий і Круков хутори. Серед урочищ – долина Муховата, Йовпик,
Кургани, Острови, Плавовате, Кута, Гришков, Довге. На Смолянці дерев’яні мости
– греблі – Касьянова, В`юнівська і Демидова.
Корінними
вважаються місцеві прізвища – Малюга, Волоха, Бігун, Фесюк, Дяченко, Строкач,
Міщенко, Лесик, Топіха, Касьян, Миколаєнко. Прізвище Топіха значиться ще за
часів Сагайдачного в реєстрі козацької старшини, яка брала участь у поході на
Москву 1612 р.
Плоске
– звичайне козацьке село, де в хатах висять на стінах рушники з вишитими
квітами, - звичайна плоска земля. А люди, які на ній живуть, - це цвіт землі,
вічні хлібороби.
«ЗОЛОТА ОЧЕРЕТИНА» автор Володимир
Гузій – Бровари «Українська ідея» 1997р.
|